13 de gen. 2011

Històries made in Krafft-Ebing





Richard von Krafft-Ebing era, definitivament, un psiquiatra alienista (el concepte d'alien podria ser interessant) que  va tractar de catalogar l'ample ventall de les malalties mentals existents al seu moment, al voltant d'una obra que es deia Medicina general. A fi d'acompanyar les seves teories, les il·lustrava amb petits relats breus, molt coloristes, que ell anomenava Observacions Clíniques. Idò bé, molts d'aquests relats són autèntiques joies, a camí entre el surrealisme i l'art brut. Alguns exemples:

“El 29 de marzo de 1862, en el Jardín de Plantas de París, un señor de 78 años y medio se aproxima a un muchacho de 13 años que miraba los caracoles; le coge sus partes sexuales, diciéndole:
–¡Eh, el bonito caracol!”

Un altre estampa:

“El 29, hubo un incendio en una finca de los alrededores de la ciudad. C, había pasado poco antes por allí con su cigarro encedido y probablemente lo arrojó al pasar en el próximo hórreo de heno. Detenido en lugar cercano al incendio e interrogado, pretende que estaba allí cazando ratones. Ante el juez trata de encender un cigarro”.

Impressionant l'agilitat del relat, les relacions desbaratades que Krafft-Ebing estableix com si fos la cosa més natural del món, a fi de fer-nos veure una coherència més que xocant. 

Per últim, val la pena llegir la història que apareix en l'observació clínica de K.-E., datada el 15 d'octubre de 1864. El protagonista és un avi que segons el psiquiatra patia de "demència paralítica":

“El 15 de octubre de 1864 sale humo de pólvora de su cuarto. Abriósele y se le encuentra con una pistola en la mano y pólvora quemada sobre la mesa. C. explica a la policía que quiso defenderse contra unos ladrones que habían entrado.

“Las gentes de la casa interpretaron su actitud como malquerencia, porque le habían reprendido por alguno actos indecentes. C. entraba, en efecto, en el cuarto que le agradaba y había escogido el cajón de una cómoda de caoba para hacer sus necesidades".






1 comentari:

  1. INtentare publicar un comentari , terea dificil. Realment es inquietant el cevell huma. igualment sorprenet l´escriptura senzilla i profunda de Kraff. Et recoman "el alienista " de caleb carr, t´encantarà, esper. mos veim Moi. salute. ( a veure si es d´aquesta que faig funcionar aquesta tecnologia puta).

    ResponElimina